EmailEmail hidden; Javascript is required.
Phone0136376308
NAMA GURU
  • NURUL AIN
MINGGU PEMBELAJARAN8
HARISELASA
MASA00:30
TARIKH04/08/2025
SENARAI KELAS ( FASA)
  • AULAD 5 ( UPKK)
SENARAI MATA PELAJARAN
  • MATEMATIK
KEHADIRAN PELAJAR14
PELAJAR YANG TIDAK HADIR0
TAJUK / TOPIKNOMBOR BULAT DAN OPERASI ASAS
STANDARD PEMBELAJARAN1.8 Penggunaan Anu
STANDARD KANDUNGAN1.8.2 Menentukan nilai satu anu bagi ayat matematik bahagi melibatkan sebarang nombor dengan nombor hingga dua digit, 100 dan 1000 dalam lingkungan 1 000 000.
OBJEKTIF PEMBELAJARAN. ( selepas proses pengajaran dan pembelajaran, pelajar dapat) :

Objektif Pembelajaran:
Pada akhir pembelajaran, murid dapat menentukan nilai satu anu bagi ayat matematik bahagi melibatkan nombor hingga dua digit, 100 atau 1000 dalam lingkungan 1 000 000 dengan betul sekurang-kurangnya 4 daripada 5 soalan.

AKTIVITI PEMBELAJARAN & PEMUDAHCARAAN ( PdPc)

Set Induksi (5 minit)

  • Guru tunjuk satu ayat matematik bahagi seperti ___ ÷ 10 = 250 di papan putih.

  • Guru tanya murid: “Apakah nombor yang patut diletakkan di tempat kosong?”

  • Murid menjawab secara lisan.

  • Guru kaitkan dengan objektif hari ini iaitu mencari nilai satu anu dalam ayat matematik bahagi.

Langkah 1 – Penerangan & Demonstrasi (10 minit)

  • Guru jelaskan konsep anu dalam ayat matematik: nilai yang tidak diketahui dan perlu dicari.

  • Guru tunjuk contoh:

    • anu ÷ 10 = 250anu = 250 × 10 = 2500

    • anu ÷ 100 = 47anu = 47 × 100 = 4700

    • anu ÷ 25 = 400anu = 400 × 25 = 10 000

  • Gunakan carta atau kad untuk menerangkan langkah demi langkah.

Langkah 2 – Aktiviti Murid (10 minit)

  • Murid dibahagikan kepada kumpulan kecil (2–3 orang).

  • Setiap kumpulan diberi kad soalan seperti:

    • anu ÷ 100 = 320

    • anu ÷ 8 = 375

    • anu ÷ 1000 = 45

  • Murid berbincang dan tulis jawapan.

  • Wakil kumpulan tulis jawapan di papan putih.

  • Guru semak dan beri maklum balas.

Penutup (5 minit)

  • Guru ulang semula langkah mencari anu dalam ayat bahagi.

  • Guru tanya secara rawak 2–3 murid untuk menjawab soalan spontan.

  • Guru beri latihan pengukuhan (untuk dibuat di rumah jika tidak sempat).

ALAT BANTU MENGAJAR ( ABM )
  • BUKU TEKS
  • MODUL SUBJEK
  • NOTA RINGKAS
NILAI MURNI
  • KEBERANIAN
  • BERTANGGUNGJAWAB
  • KESABARAN
  • KERJASAMA
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM ( E.M.K )
  • KRETIVITI DAN ENOVASI
  • PENDIDIKAN ALAM SEKITAR
PENTAKSIRAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
  • LEMBARAN KERJA
  • HASIL KERJA
  • PEMERHATIAN
TAHAP PEMIKIRAN / ABAD KE 21
  • MENGINGATI
  • MEMAHAMI
  • MENGAPLIKASI
  • MENGANALISIS
BILANGAN PELAJAR YANG DAPAT MENGUASAI PEMBELAJARAN DAN DIBERI LATIHAN PENGUKUHAN14
BILANGAN PELAJAR YANG TIDAK DAPAT MENGUASAI PEMBELAJARAN DAN DIBERI LATIHAN PEMULIHAN0

Explore More

Hello world!

04/03/2024 0 Comments 0 tags

Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then start writing! Author: admin