EmailEmail hidden; Javascript is required.
Phone0136376308
NAMA GURU
  • NURUL AIN
MINGGU PEMBELAJARAN8
HARISELASA
MASA00:30
TARIKH04/08/2025
SENARAI KELAS ( FASA)
  • ALUAD 6 ( PSRA)
SENARAI MATA PELAJARAN
  • MATEMATIK
KEHADIRAN PELAJAR17
PELAJAR YANG TIDAK HADIR0
TAJUK / TOPIKNOMBOR BULAT DAN OPERASI ASAS
STANDARD PEMBELAJARAN.3.1 Mengelaska n nombor dalam lingkungan 100 kepada nombor perdana dan nombor gubahan.
STANDARD KANDUNGAN1.3 Nombor Perdana dan Nombor Gubahan
OBJEKTIF PEMBELAJARAN. ( selepas proses pengajaran dan pembelajaran, pelajar dapat) :

Objektif Pembelajaran:
Pada akhir pembelajaran, murid dapat mengelaskan sekurang-kurangnya 5 nombor dalam lingkungan 100 kepada nombor perdana atau nombor gubahan dengan betul.

AKTIVITI PEMBELAJARAN & PEMUDAHCARAAN ( PdPc)

Set Induksi (5 minit)

  • Guru tayangkan video ringkas atau cerita pendek berkaitan nombor perdana dan nombor gubahan (contoh: “Apa itu nombor istimewa?”).

  • Guru tanya murid:

    • “Apa itu nombor perdana?”

    • “Apa beza nombor perdana dan nombor gubahan?”

  • Murid jawab secara lisan berdasarkan pengetahuan sedia ada.

Langkah 1 – Penerangan & Demonstrasi (10 minit)

  • Guru terangkan:

    • Nombor Perdana: Nombor yang hanya mempunyai dua faktor, iaitu 1 dan dirinya sendiri (contoh: 2, 3, 5, 7...).

    • Nombor Gubahan: Nombor yang mempunyai lebih daripada dua faktor (contoh: 4, 6, 8, 9...).

  • Guru tunjuk carta nombor 1 hingga 100 dan warnakan nombor perdana dalam satu warna, nombor gubahan dalam warna lain.

  • Guru tunjuk kaedah mudah semak nombor perdana (contoh: semak faktor, bahagi dengan nombor lebih kecil).

Langkah 2 – Aktiviti Murid (10 minit)

  • Murid dibahagikan kepada kumpulan kecil.

  • Setiap kumpulan diberi 10 kad nombor rawak dalam lingkungan 100.

  • Murid bincang dan asingkan kad kepada:

    • Kumpulan nombor perdana

    • Kumpulan nombor gubahan

  • Wakil kumpulan tampal kad mereka di papan putih di bawah tajuk yang betul.

  • Guru semak dan beri maklum balas segera.

Penutup (5 minit)

  • Guru ulang semula ciri nombor perdana dan nombor gubahan.

  • Guru beri kuiz ringkas (5 nombor) secara lisan – murid jawab serentak dengan tunjuk kad atau isyarat tangan.

  • Guru beri pujian dan tegaskan pentingnya kenal pasti nombor jenis ini dalam operasi matematik lebih kompleks.

ALAT BANTU MENGAJAR ( ABM )
  • BUKU TEKS
  • BUKU RUJUKAN
NILAI MURNI
  • KEBERANIAN
  • KERJASAMA
  • KEJUJURAN
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM ( E.M.K )
  • KRETIVITI DAN ENOVASI
PENTAKSIRAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
  • LEMBARAN KERJA
  • PEMERHATIAN
  • TUGASAN
TAHAP PEMIKIRAN / ABAD KE 21
  • KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS RENDAH
  • MENGINGATI
  • MEMAHAMI
BILANGAN PELAJAR YANG DAPAT MENGUASAI PEMBELAJARAN DAN DIBERI LATIHAN PENGUKUHAN17
BILANGAN PELAJAR YANG TIDAK DAPAT MENGUASAI PEMBELAJARAN DAN DIBERI LATIHAN PEMULIHAN0

Explore More

Hello world!

04/03/2024 0 Comments 0 tags

Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then start writing! Author: admin