EmailEmail hidden; Javascript is required.
Phone016376308
NAMA GURU
  • NURUL AIN
MINGGU PEMBELAJARAN8
HARISELASA
MASA00:30
TARIKH04/08/2025
SENARAI KELAS ( FASA)
  • AULAD 2
SENARAI MATA PELAJARAN
  • SAINS
KEHADIRAN PELAJAR14
PELAJAR YANG TIDAK HADIR0
TAJUK / TOPIKKEMAHIRAN SAINTIFIK
STANDARD PEMBELAJARAN1.2.1 Menggunakan dan mengendalikan peralatan dan bahan sains dengan betul.
STANDARD KANDUNGAN1.2 Kemahiran Manipulatif
OBJEKTIF PEMBELAJARAN. ( selepas proses pengajaran dan pembelajaran, pelajar dapat) :

Objektif Pembelajaran:
Pada akhir pembelajaran, murid dapat menggunakan kemahiran manipulatif untuk menyelesaikan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 masalah melibatkan operasi asas dengan betul.

AKTIVITI PEMBELAJARAN & PEMUDAHCARAAN ( PdPc)

Set Induksi (5 minit)

  • Guru tayangkan gambar murid sedang bermain dengan alat matematik (contoh: manik, duit, blok).

  • Guru tanya:

    • “Pernah tak kamu guna alat macam ni untuk kira?”

    • “Apa yang lebih senang, kira dalam kepala atau guna alat?”

  • Guru nyatakan objektif hari ini: Belajar guna kemahiran manipulatif untuk selesaikan masalah matematik.


Langkah 1 – Penerangan & Demonstrasi (10 minit)

  • Guru terangkan maksud kemahiran manipulatif: kebolehan menggunakan objek fizikal untuk membantu pemahaman matematik.

  • Guru tunjuk contoh:

    • Tambah: 243 + 125 guna blok base 10

    • Tolak: 1000 – 376 guna manik

    • Darab: 4 × 25 guna kumpulan duit RM25

    • Bahagi: 120 ÷ 4 guna bahagi duit dalam 4 kumpulan sama rata

  • Murid lihat demonstrasi, guru soal jawab ringkas untuk semak kefahaman.


Langkah 2 – Aktiviti Berkumpulan (20 minit)

  • Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan.

  • Setiap kumpulan diberi kotak manipulatif yang mengandungi:

    • Kad soalan operasi asas (campur, tolak, darab, bahagi)

    • Alat manipulatif (blok, duit mainan, kad nombor, dll)

  • Murid selesaikan setiap soalan secara kolaboratif menggunakan alat yang diberi.

  • Contoh kad:

    • “Ahmad ada 3 bekas, setiap satu ada 45 biji guli. Berapa semuanya?”

    • “RM250 dibahagi sama rata kepada 5 murid. Berapa seorang dapat?”

  • Murid catat jawapan dan huraian dalam helaian jawapan kumpulan.


Langkah 3 – Pembentangan & Penilaian (15 minit)

  • Setiap kumpulan pilih satu wakil bentang jawapan dan tunjuk cara guna alat.

  • Kumpulan lain beri respon dan cadangan jika ada perbezaan.

  • Guru semak jawapan dan beri pujian serta pembetulan jika perlu.


Penutup (10 minit)

  • Guru buat refleksi bersama murid:

    • “Apa alat paling senang kamu guna?”

    • “Macam mana manipulatif membantu kamu faham soalan?”

  • Guru beri kuiz mini (2–3 soalan) untuk diselesaikan secara individu tanpa alat manipulatif sebagai penilaian pengukuhan.

  • Guru beri pujian dan nyatakan kesimpulan: Kemahiran manipulatif penting untuk bantu faham dan ingat langkah kira.

ALAT BANTU MENGAJAR ( ABM )
  • BUKU TEKS
NILAI MURNI
  • BERTANGGUNGJAWAB
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM ( E.M.K )
  • BAHASA
PENTAKSIRAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
  • PEMERHATIAN
TAHAP PEMIKIRAN / ABAD KE 21
  • MENGINGATI
  • MEMAHAMI
  • MENGAPLIKASI
BILANGAN PELAJAR YANG DAPAT MENGUASAI PEMBELAJARAN DAN DIBERI LATIHAN PENGUKUHAN14
BILANGAN PELAJAR YANG TIDAK DAPAT MENGUASAI PEMBELAJARAN DAN DIBERI LATIHAN PEMULIHAN0

Explore More

Hello world!

04/03/2024 0 Comments 0 tags

Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then start writing! Author: admin