EmailEmail hidden; Javascript is required.
Phone0136376308
NAMA GURU
  • NURUL AIN
MINGGU PEMBELAJARAN14
HARIRABU
MASA00:30
TARIKH05/21/2025
SENARAI KELAS ( FASA)
  • AULAD 4
SENARAI MATA PELAJARAN
  • MATEMATIK
KEHADIRAN PELAJAR12
PELAJAR YANG TIDAK HADIR0
TAJUK / TOPIKPECAHAN, PERPULUHAN DAN PERATUS
STANDARD PEMBELAJARAN2.1.1 Menukarkan pecahan tak wajar kepada nombor bercampur dan sebaliknya.
STANDARD KANDUNGAN2.1 Pecahan
OBJEKTIF PEMBELAJARAN. ( selepas proses pengajaran dan pembelajaran, pelajar dapat) :

Objektif Pembelajaran:

Pada akhir pengajaran, murid dapat:

  1. Menyatakan pecahan mudah seperti ½, ⅓, dan ¼ dengan betul menggunakan gambar atau objek.

  2. Mengenal pasti pecahan daripada satu set objek atau gambar.

AKTIVITI PEMBELAJARAN & PEMUDAHCARAAN ( PdPc)

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran:

Masa Aktiviti Kaedah Catatan
5 minit Set Induksi
  • Guru tunjuk sebiji kek (gambar / model).

  • Potong kepada dua bahagian, tanya:
    “Kalau cikgu potong kek kepada 2 bahagian sama, berapa bahagian cikgu makan kalau makan satu bahagian?” | Soal jawab, demonstrasi | Tarik minat murid |
    | 10 minit | Langkah Pengajaran 1

  • Guru tunjuk beberapa gambar objek dibahagi kepada 2, 3 atau 4 bahagian.

  • Murid sebut pecahan seperti: satu per dua (½), satu per tiga (⅓), satu per empat (¼).

  • Guru beri kad gambar kepada murid untuk kenal pasti pecahan. | Aktiviti kumpulan kecil | Murid belajar secara visual dan kinestetik |
    | 10 minit | Langkah Pengajaran 2

  • Murid diberi helaian latihan bergambar.

  • Warnakan bahagian yang mewakili pecahan seperti ½, ⅓ dan ¼.

  • Guru bimbing murid semasa latihan. | Latihan individu bergambar | Mengukuhkan pemahaman melalui latihan |
    | 5 minit | Penutup

  • Guru ulang semula apa itu pecahan.

  • Tanya beberapa soalan cepat:
    “Kalau ada 1 pizza, cikgu makan 1 daripada 4 bahagian, itu pecahan apa?”

  • Murid jawab secara sukarela. | Ulangkaji dan soal jawab | Peneguhan akhir dan refleksi |


Penilaian:

  • Pemerhatian semasa aktiviti soal jawab dan latihan.

  • Menilai helaian latihan murid dari segi ketepatan mewarna dan menyatakan pecahan.

ALAT BANTU MENGAJAR ( ABM )
  • BUKU TEKS
NILAI MURNI
  • BAIK HATI
  • KEBERANIAN
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM ( E.M.K )
  • KRETIVITI DAN ENOVASI
PENTAKSIRAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
  • LEMBARAN KERJA
TAHAP PEMIKIRAN / ABAD KE 21
  • MENGINGATI
BILANGAN PELAJAR YANG DAPAT MENGUASAI PEMBELAJARAN DAN DIBERI LATIHAN PENGUKUHAN12
BILANGAN PELAJAR YANG TIDAK DAPAT MENGUASAI PEMBELAJARAN DAN DIBERI LATIHAN PEMULIHAN0

Explore More

Hello world!

04/03/2024 0 Comments 0 tags

Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then start writing! Author: admin